Zgodnie z dzisiejszymi warunkami technicznymi i logicznymi w systemie CEP nie ma możliwości przesłania i zarejestrowania takiego badania? Centralna Ewidencja Pojazdów nie ma w swoich słownikach takiej pozycji. Być może za jakiś (bliżej nieokreślony) czas będzie można takie badania wysyłać, na razie ? nie wysyłamy.
Dane pojazdów resortowych nie są dostępne w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w związku z powyższym nie ma też możliwości przesłania do CEPiK-u wykonanego na nich BTP.
(Dz.U.2017.1260 z późn. zm.)
Art. 73
[?]
3. Rejestracji pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Biura Ochrony Rządu, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową dokonują właściwe organy tych jednostek. Organy te wydają dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, chyba że dla danego pojazdu tablice (tablica) rejestracyjne lub nalepka kontrolna nie są wymagane, a numer rejestracyjny umieszcza się bezpośrednio na pojeździe.
Art. 80c.
1. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się, o ile są one niezbędne do realizacji ich ustawowych
zadań, następującym podmiotom:
[?]
26) stacjom kontroli pojazdów;
[?]
2. Dane o pojazdach, o których mowa w art. 73 ust. 3, udostępnia się wyłącznie podmiotom określonym w ust. 1 pkt 1-10 i 16 oraz w ust. 2a.
[z niezrozumiałych dla nas względów niektóre z pojazdów resortowych znajdziecie jednak Państwo w CEPiK-u ? przyp. NJ]
To prawidłowy sposób postępowania programu. Pojazdu może nie być jeszcze w CEPiK-u ?w takiej sytuacji nie będzie więc podstaw do wysłania do ewidencji przeprowadzonego badania.
Z racji tego, że ewentualna pre-rejestracja pojazdu związana jest wyłącznie z okresowym badaniem technicznym po raz pierwszy, którego tu nie przeprowadzamy ? nie ma możliwości jej wykonania.
Nie ma tu znaczenia, czy pojazd identyfikowany jest zagranicznym dowodem rejestracyjnym czy pozwoleniem czasowym.
Pierwotna próba wysłania takiego badania do CEP zakończy się niepowodzeniem (czerwona kropka w rejestrze), kolejne, przeprowadzane po kilku godzinach/dniach – mogą zakończyć się sukcesem (zielona kropka w rejestrze), co tłumaczymy tym, że Wydział Komunikacji dokonał w międzyczasie pre-rejestracji i pojazd znajduje się już w Ewidencji.
Dz.U.2015.776 (z późn. zm.)
§ 1a. Badanie techniczne przeprowadza się po pobraniu z centralnej ewidencji pojazdów danych identyfikujących badany pojazd, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz po ustaleniu rodzaju badania technicznego pojazdu, z tym że:
1) w przypadku, o którym mowa w art. 80bc ustawy, pobranie danych z ewidencji może nastąpić po przeprowadzeniu badania;
2) w przypadku okresowego badania technicznego przeprowadzanego po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pobranie danych następuje po przeprowadzeniu badania i jest poprzedzone wprowadzeniem danych badanego pojazdu, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 i 13 ustawy.;
To prawidłowy sposób postępowania programu. Jeżeli badanego pojazdu nie ma w CEPiK-u ? nie będzie możliwości wysłania do ewidencji przeprowadzonego badania.
Ewentualne założenie kartoteki pojazdu w CEP-ie (tzw. pre-rejestracja) związana jest wyłącznie z okresowym badaniem technicznym po raz pierwszy, którego tu nie przeprowadzamy ? nie ma więc możliwości jej wykonania. Wydział Komunikacji nie ma podstaw, aby odesłać Klienta z powrotem do Stacji Kontroli Pojazdów.
Pierwotna próba wysłania takiego badania do CEP zakończy się niepowodzeniem (czerwona kropka w rejestrze), kolejne, przeprowadzane po kilku godzinach/dniach – mogą zakończyć się sukcesem (zielona kropka w rejestrze), co tłumaczymy tym, że to Wydział Komunikacji dokonał w międzyczasie pre-rejestracji i pojazd znajduje się już w Ewidencji.
Dz.U.2015.776 (z późn. zm.)
§ 1a. Badanie techniczne przeprowadza się po pobraniu z centralnej ewidencji pojazdów danych identyfikujących badany pojazd, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz po ustaleniu rodzaju badania technicznego pojazdu, z tym że:
1) w przypadku, o którym mowa w art. 80bc ustawy, pobranie danych z ewidencji może nastąpić po przeprowadzeniu badania;
2) w przypadku okresowego badania technicznego przeprowadzanego po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pobranie danych następuje po przeprowadzeniu badania i jest poprzedzone wprowadzeniem danych badanego pojazdu, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 i 13 ustawy.;
Tak, jest to możliwe.
O ile w przypadku pomyłek związanych z danymi dotyczącymi badania (np. inne usterki, inna data następnego badania, zmiana wyniku) wystarczy zwykła korekta, po której system automatycznie prześle skorygowane wartości do CEP, o tyle sprawa zmiany danych identyfikacyjnych pojazdu po dokonanej pre-rejestracji jest nieco bardziej skomplikowana. Warunkiem koniecznym korekty pre-rejestracji jest bowiem usunięcie z CEPiK-u zarówno pojazdu, jak i wszystkich dowiązanych do pojazdu danych,w tym badań technicznych – i przesłanie ich na nowo, w poprawnej formie.
Korekta pre-rejestracji (czyli danych identyfikacyjnych pojazdu) realizowana jest w następujący sposób:
– wyszukujemy badanie w rejestrze badań technicznych;
– klikamy w znajdujący się na dolnym pasku przycisk „Anuluj”, po którym podajemy powód anulowania tak badania technicznego, jaki i samej pre-rejestracji, odpowiadając twierdząco na wszystkie pytania, jakie się pojawią;
jeżeli otrzymamy komunikat o anulowaniu BTP i pre-rejestracji – przechodzimy dalej, jeśli nie – usunięcie badania lub pre-rejestrowanego pojazdu nie jest możliwe (przyczyny powinny pojawić się na ekranie);
– jeżeli chcemy wysłać do CEP-a dane skorygowanego pojazdu – cofamy operację anulowania badania (przycisk „Cofnij anulowanie”), wchodzimy w jego korektę i poprawiamy niezbędne dane (na ew. pytanie o to, czy zmianę potraktować jako dane nowego pojazdu odpowiadamy NIE);
– po zakończeniu korekty, tylko wówczas, jeżeli system sam tego nie zrobi, przesyłamy dane do Centralnej Ewidencji Pojazdów, korzystając z przycisku „Do CEPiK”.
UWAGA! Tytułem dopowiedzenia – pre-rejestracja możliwa jest wyłącznie w przypadku badań okresowych przed pierwszą rejestracją (podstawa prawna została przywołana [tutaj]).
Proszę pamiętać, że procedura anulowania BTP dostępna jest wyłącznie dla użytkowników, którzy mają do tego stosowne UPRAWNIENIA (przyznawane przez Administratora systemu STACJA.SQL).
Od czasu wejścia w życie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców Stacje Kontroli Pojazdów zmuszone są do korzystania wyłącznie ze słowników Ewidencji, w przeciwnym razie nie będzie można dokonać pre-rejestracji.
Najlepszym sposobem na właściwe i skuteczne wyszukanie marki/modelu/typu w słownikach programu jest wykorzystanie sygnowanego opisem SZUKAJ żółtego pola, umiejscowionego na oknie Edycji Danych Pojazdu, w lewej dolnej jego części. Po wprowadzeniu szukanego ciągu znaków (np. Audi Q7) odczekujemy chwilę i naciskamy Enter – naszym oczom ukaże się słownik zintegrowany z CEPiK-iem. Za pomocą strzałek góra/dół dokonujemy przeglądania listy marek/modeli/typów.
Uwaga! Jeżeli nie znajdziemy odpowiadającego nam pojazdu to wybieramy pojazd wyższy w hierarchii (np. Audi / Q7 / —), stosowną uwagę zamieszczając w uwagach zaświadczenia. Warto też spróbować zmiany warunków wyszukiwania (np. Audi Q zamiast Audi Q7).
Dowód rejestracyjny pojazdu może zostać zatrzymany z powodu:
– PZP DICT097 – pojazd zagraża porządkowi ruchu,
– WOS DICT097 – pojazd narusza wymagania ochrony środowiska,
– BBT DICT097 – brak badań technicznych,
– PZB DICT097 – zagrożenie bezpieczeństwa (w szczególności po wypadku drogowym).
Aby móc odblokować elektronicznie zatrzymany dowód rejestracyjny z powyższych powodów, należy wskazać odpowiedni rodzaj badania technicznego :
– OKRESOWE
– OKRESOWE – GAZ
– OKRESOWE ? Ustawa PoRD – art. 74 ust. 2. pkt 2 lit. c
– DODATKOWE – KRD – bezpieczeństwo
– DODATKOWE – KRD – środowisko
– DODATKOWE – KRD – wypadek
– DODATKOWE – starosta – wypadek
– DODATKOWE – starosta – środowisko
– DODATKOWE – właściciel – wypadek
– DODATKOWE – właściciel – środowisko
SKP nie ma możliwości zwrotu DR przy zatrzymaniu fizycznym oraz zatrzymaniu elektronicznym z innych przyczyn np. CNOSF – dane dokumentu w CEPiK nie odpowiadają stanowi faktycznemu.
W takich przypadkach czynność zwrotu dowodu rejestracyjnego należy do Wydziału Komunikacji.
1. Przechodzimy do trybu awaryjnego (wyłączamy połączenie do CEP).
2. Na oknie z wyborem czynności wskazujemy „Inne czynności – umieszczenie cech identyfikacyjnych” wykorzystując poprzedni numer nadwozia.
3. Na oknie z czynnością udajemy się do „Danych Pojazdu”.
4. Edytujemy pole z numerem nadwozia i zapisujemy (zmiany NIE traktujemy jako dodanie nowego pojazdu i nie usuwamy jego załączników)
5. Klikamy załącznik „NN” i wypełniamy podając numer decyzji , datę , umiejscowienie oraz organ zezwalający na nabicie.
6. Zapisujemy czynności podając login i hasło użytkownika diagnosty.
7. Uruchamiamy połączenie do CEP i przesyłamy czynności do bazy danych CEP.
System STACJA.SQL obsługuje następujące formaty eksportu dokumentów sprzedaży:
– Rachmistrz GT / Rewizor GT (Insert) (format danych EDI++ wersja 1_05 – do 1_05_5)
– WF-FAKIR (Asseco)
– OPTIMA XML
– CSV (własny NORCOM-u)
– Symfonia [format 2]
– AutoMaster
– Agrobex
– PCBiznes
– Mała Księgowość „Rzeczpospolitej”
– Stream Soft Prestiż
– Axapta
Opisy formatów dostępne są u pracowników naszej firmy.
Jeżeli Stacja Kontroli Pojazdów rozlicza się z fiskusem za pomocą Książki Przychodów i Rozchodów (KPiR) – zalecamy wykorzystanie generowanego przez nasz system pliku JPK (prosimy pytać o taką funkcjonalność dostawców Państwa oprogramowania).
Adnotacje Oryginał/Kopia nie są wymaganym dodatkiem na raportach związanych z dokumentami sprzedaży, i to od ładnych kilku lat – dlatego zdecydowaliśmy na ich usunięcie z systemu.
Mechanizm odwrotnego obciążenia polega na przerzuceniu obowiązku rozliczenia podatku VAT ze sprzedawcy na nabywcę towaru lub usługi. W takiej sytuacji sprzedawca na fakturze sprzedaży nie wykazuje podatku VAT.
Pełną listę towarów i usług, w stosunku do których zastosowanie mają zasady odwrotnego obciążenia, zawiera załącznik nr 11 i 14 ustawy o VAT.
Nie znajdziemy w nich usług związanych z prowadzeniem Stacji Kontroli Pojazdów – w systemie STACJA.SQL nie ma więc takiej funkcjonalności jak odwrotne obciążenie i nie jest ona przewidziana do implementacji.
Tak. Dostęp do stosownych funkcjonalności znajdziemy w menu Handel / JPK. Stworzyć można pliki JPK_V7, JPK_VAT, JPK_FA lub JPK_MAG.
To prawidłowy sposób postępowania programu. Wzór zaświadczenia, zaktualizowany w oparciu o zapisy Dz.U.2015.776, wprowadzone Dz.U.2017.2089, wskazuje jednoznacznie na obecność strony pierwszej i drugiej, po raz pierwszy z możliwością druku bez zamieszczania (rozbudowanych) objaśnień.
Tym niemniej – w jednej z kolejnych wersji programu wprowadzimy możliwość wydruku na jednej stronie formatu A4, przy czym ten właśnie sposób drukowania będziecie Państwo wybierać na swoją odpowiedzialność.
Kropki symbolizują stan komunikacji z systemem CEP. Oznaczenia (kolory) tłumaczone są następująco:
– zielony – badanie poprawnie przesłane do systemu CEPiK;
– żółty – badanie pierwotne zostało zmodyfikowane (korekta), przy czym skorygowane dane nie zostały przesłane do CEP;
wymagana jest ponowna próba przesłania danych z poziomu rejestru BTP;
– szary – badanie nie zostało przesłane do systemu CEP ze względu na brak (po stronie Ewidencji) odpowiedniego rodzaju badania technicznego (przykład – badanie dodatkowe na hak, inna czynność dot. nabijania numerów);
w chwili obecnej nie jest wymagane żadne działanie ze strony diagnosty;
– czerwony – badanie nie zostało przesłane do CEP ze względu na błąd procesu transmisji (problem wystąpił podczas pobierania danych pojazdu lub wysyłania danych badania);
wymagana jest ponowna próba przesłania danych z poziomu rejestru BTP;
Kolor szary może przeistoczyć się w czerwony i wymagać przesłania tych badań do CEP wówczas, kiedy system informatyczny Ewidencji zostanie zmieniony (przykładowo – CEPiK zacznie przyjmować badania dodatkowe na hak).
Błąd 403 (Forbidden) to błąd braku dostępu do środowiska CEPiK, wynikający z braku uprawnień wydanego dla Państwa certyfikatu.
Za jego usunięcie odpowiedzialny jest Centralny Ośrodek Informatyki (COI) ? którego namiary można znaleźć na stronie www.cepik.gov.pl – e-mail: service_desk_portal@coi.gov.pl, tel.: +48 42 253 54 99
Błąd wewnętrzny aplikacji [SKP-20999] to jeden z tych błędów, które uniemożliwiają prawidłowe przeprowadzenie badania technicznego pojazdu. Ten akurat komunikat oznacza całkowitą niedostępność serwerów CEP i (prawdopodobnie) ogólnopolską awarię …
Sposób postępowania jest bardzo prosty – będąc na głównym oknie programu, w zakładce Badania techniczne, klikamy w zieloną ikonę z napisem CEPiK 2.0 (co spowoduje zmianę koloru na czerwony), przestawiając się w tryb pracy w pracy awaryjnej. Następnie – przeprowadzamy badanie techniczne, ale bez dostępu do CEP-a. Wprowadzone w ten sposób pojazdy wyślemy do CEPiK-u wtedy, kiedy awaria środowiska zostanie usunięta.
Błąd ten jest wynikiem nieprawidłowego czasu, jaki ustawiony jest na komputerze współpracującym z CEP-em. Nie musi to być duży błąd, wystarczy kilka sekund różnicy.
W całkowitym wyeliminowaniu tego problemu pomoże włączenie stałej synchronizacji czasu komputera z serwerami czasu z Internetu. Jak wynika z naszych spostrzeżeń – nie powinien to być jednak serwer time.windows.com. W rzadkich przypadkach pomaga wyłącznie ręczne cofnięcie zegara systemowego o minutę.
Błąd ten jest wynikiem przerwania procesu wysyłania BTP do Ewidencji w takim miejscu, że Ewidencja badanie przyjęła, a system STACJA.SQL nie zdążył odnotować tego faktu.
Rozwiązaniem problemu czerwonej kropki jest:
– naciśnięcie prawego przycisku myszki na wybranym badaniu i wykonanie opcji „Wyświetl dane BTP z bazy CEPiK”; kropka w rejestrze może wówczas zmienić kolor na żółty;
– wybór – dostępnej na dolnym panelu – opcji „Do CEPiK” i ponowne przesłanie wzmiankowanego badania do Ewidencji.
Błąd ten (ta uwaga dotyczy także innych zestawów cyfr w komunikacie) jest wynikiem nieprawidłowego dopasowania słowników MAREK / MODELI / TYPÓW programu i słowników CEP-a. W chwili obecnej ? powinien występować sporadycznie, znaczna część takich błędów usunięta została wersją 11.0.0.7041.
Błąd ten (ta uwaga dotyczy także innych zestawów cyfr w komunikacie) jest wynikiem nieprawidłowego dopasowania słowników USTEREK programu i (nieaktualnych) słowników CEP-a. Wg stanu na dzień 23-11-2017 r. system CEP nie został zaktualizowany w oparciu o zapisy Dz.U.2015.776, wprowadzone Dz.U.2017.2089 ? który to dziennik zmienił klasyfikacje szeregu usterek (HAK, GAZ, granica światła i cienia itp.).
Kod błędu Komunikat błędu
-20001 Nie można zmienić pojazdu dla tego badania technicznego.
-20002 Brak wymaganego stanu licznika pojazdu.
-20004 Nie znaleziono badania technicznego.
-20005 Badanie techniczne zostało anulowane i nie można już zmienić jego danych.
-20006 Nie można ponownie anulować badania technicznego.
-20007 Nie można prerejestrować pojazdu, ponieważ figuruje on już w bazie CEPIK.
-20008 W przypadku stwierdzenia usterek stwarzających zagrożenie trzeba zatrzymać dokument rejestracyjny.
-20009 Nie można zatrzymać dokumentu w przypadku braku usterek stwarzających zagrożenie.
-20010 Pole „dataGodzinaWykonaniaBadaniaTechnicznego” może być wypełnione tylko w trybie awaryjnym.
-20011 Pole „dataGodzinaWykonaniaBadaniaTechnicznego” jest wymagane.
-20017 Nie znaleziono podanego nr SKP w bazie danych.
-20020 Brak usterki istotnej lub stwarzającej zagrożenie przy negatywnym wyniku badania technicznego
-20021 Nie można zapisać pozytywnego badania technicznego, jeśli stwierdzono usterkę istotną lub stwarzającą zagrożenie.
-20022 Błędny kod wyniku badania technicznego.
-20023 Przekazany inny numer SKP. Tylko SKP, który wprowadzil badanie techniczne do systemu może je zmodyfikowac.
-20024 Nie można zmienić numeru badania technicznego.
-20025 Istnieje inne badanie techniczne o tym samym numerze.
-20026 W przerwaniu badania technicznego nie można zatrzymać dokumentu. Nie znaleziono w systemie dokumentu o podanym id. Można zatrzymać tylko jeden dokument (zidentyfikowany lub niezidentyfikowany).
-20027 Wymagane podanie id zatrzymanego dokumentu, gdyż w systemie znajduje się dokument o tej serii i numerze.
-20028 Nieprawidłowe parametry pytania o pojazd.
-20029 Nie można anulować prerejestracji, ponieważ pojazd ma już dodatkowe dowiązane dane.
-20030 Niezgodność podanego nr SKP z certyfikatem.
-20031 Błąd przy odczycie nr SKP z certyfikatu.
-20032 W bazie danych nie znaleziono pojazdu o podanych parametrach.
-20033 W badaniu dodatkowym można przekazać tylko jeden rodzaj badania dodatkowego.
-20901 Wystąpił błąd w bazie danych (kod: x).
-20902 Pole „x” musi być wypełnione.
-20903 Pole „x” musi być puste.
-20904 Nieprawidłowy kod czynności „x”.
-20905 Wymagana wartość „true” w polu „x”.
-20906 Wymagana wartość „false” w polu „x”.
-20907 Nie znaleziono kodu „x” w słowniku „y”.
-20908 Nieprawidłowe parametry wywołania slownika.
-20910 Token danych jest nieaktualny.
-20911 Nie znaleziono tokenu.
-20912 Założona jest blokada na modyfikację danych.
-20913 Komunikat walidacji miękkiej.
-20995 Błąd usługi preferencji.
-20996 Wystąpił błąd wewnętrzny API.
-20997 Brak wymaganych pól w komunikacie.
-20998 Problem z połączeniem z API udostępniania.
-20999 Niezgodność przesłanych danych z WSDL.
Internal Error
W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyłamy Państwa bezpośrednio na strony Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Problem tkwi w nieprawidłowościach certyfikatu VPN. Sprawę zgłosić można (i trzeba) do Infolinii Centralnego Ośrodka Informatyki..
Aby – do czasu usunięcia problemu przez COI – bezproblemowo korzystać z oprogramowania STACJA.SQL i jego funkcjonalności, należy przeprowadzić stosowną modyfikację środowiska Windows. W tym celu wykonujemy następujące czynności:
wybieramy Start / Uruchom / notepad.exe (uruchom jako administrator)
otwieramy plik %systemroot%\system32\drivers\etc\hosts (ew. filtr plików ustawiony na *.*)
dokonujemy w nim stosownego wpisu, zamieszczając odpowiednie adresy usług firmy NORCOM:
46.248.160.123 dip.norcom.pl
46.248.160.142 wss.norcom.pl
46.248.160.124 ws.norcom.pl
46.248.160.122 mobile2.norcom.pl
89.161.251.123 norcom.pl
194.165.48.123 wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl
172.217.20.174 www.google.com
185.41.93.10 historiapojazdu.gov.pl
Uwaga ! Trzy ostatnie wpisy są wpisami do serwisów zewnętrznych i mogą wymagać aktualizacji co jakiś czas (możliwe zmienne ip).
Restart systemu Windows nie jest wymagany.